Postautor: AkcjaRatunkowaBuszka » 22 maja 2021, 16:26
Jakikolwiek kompromis mógłby zostać osiągnięty, kiedy tylko mielibyśmy szansę na jakieś konsultacje...
Niestety udział społeczeństwa w planowaniu przestrzennym jest mocno ograniczony.
Jak sami wiemy 95% uwag, które są składane do opracowywanych planów jest odrzucana przez Prezydenta Miasta Krakowa.
Udział mieszkańców jest wyłącznie iluzoryczny.
Do MPZP "Armii Krajowej - Piastowska" złożono liczne uwagi dotyczące ulicy Buszka, niestety bez efektu.
Lekiem na całe zło miał być "opracowywany" plan Buszka Projektowana nowa kategoria ul. Buszka ( bip.krakow.pl/?dok_id=117933 ) , piszę w cudzysłowie ponieważ plan od listopada 2019 nie ruszył z miejsca.
Miał być nakładką na obowiązujący plan miejscowy "Armii Krajowej - Piastowska", który zmieni kategorię drogi na niższą na odcinku wzdłuż ogródków działkowych. Niestety stoi on w sprzeczności z planami inwestycyjnymi gminy Kraków ujętymi w budżecie (na rok 2021 przewidziano 100 000 zł na opracowanie dok. formalno-prawnej).
Dodać należy, że plan powstały i uchwalony po sąsiedzku "Kampus UP", procedowany pod kątem planowanej hali sportowej UP, przyjęto błyskawicznie bez problemów i uwag. Myślę, że Rektor/Kanclerz UP ma większe przełożenie na Pr. M. Krakowa ...
Niestety nawet po udanym uchwaleniu procedowanego planu dla odcinka Buszka, który pozwoliłby na zmianę kategorii drogi na np. deptak z drogą dla rowerów (co zapewniłoby bezpieczeństwo), na niewiele on się zda, ponieważ budowa ulicy Buszka procedowana będzie w oparciu o decyzję ZRID. Według naszego rozeznania, miejscowe plany nie stanowią żadnej większej przeszkody dla decyzji ZRID, mówiąc krótko można je pominąć w przypadku takiej procedury.
Krótko mówiąc natrafiamy na pewnego rodzaju mur, z jednej strony przepisy o planowaniu przestrzennym, które tylko teoretycznie zapewniają udział społeczeństwa w procesie urbanistycznym (95% uwag i tak zostanie odrzuconych na etapie rozpatrywania uwag), z drugiej zaś strony przepisy o ustawy z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych tj. ZRID.
Co ciekawe na zlecenie Gminy Kraków sporządzono analizę ruchu ( mobilnykrakow.pl/wp-content/uploads/2018/05/04_Analiza-ruchu.pdf ) dotyczącą skrzyżowania ul. Buszka, ul. Piastowskiej oraz ul. Reymonta, w której wnioski nie są takie kolorowe i nie pozostawiają złudzeń, przebudowa samej ulicy Buszka nie spowoduje polepszenia warunków komunikacyjnych tego rejonu miasta.
Nie jesteśmy za bombardowaniem inwestycji, wiadomo mieszkamy w mieście a miasto się rozwija, ale potrzebny jest jakiś kompromis.
Myślę, że jakąś opcją byłyby konsultacje społeczne, ale według naszego rozeznania oraz jak pokazała historia MPZP "Siewna", konsultacja takowe nie mogą zostać zawnioskowane w trybie uchwały RMK w trakcie trwającej procedury planistycznej.
Wiemy również, że próby doprowadzenia do konsultacji społecznych w sprawie układu komunikacyjnego na drodze uchwały Rady Miasta Krakowa mogą spotkać się w oporem, tak Prezydenta Miasta Krakowa, jak i Wojewody Małopolskiego, który to sprawuje nadzór prawny nad przyjmowanymi przez RMK uchwałami.
Sytuacja taka miała miejsce w w przypadku MPZP "Siewna", gdzie RMK przegłosowała uchwałę Nr XLVIII/1343/20 ws. konsultacji nad układem komunikacyjnym, przy pozytywnej opinii prawnej UMK, jednakże Wojewoda w ramach rozstrzygnięcia nadzorczego NR WN-II.4131.1.15.2020 stwierdził jej nieważność. W samym rozstrzygnięciu Wojewoda wskazał, że do Urzędu wraz z uchwałą wpłynęła negatywna opinia PMK w sprawie procedowania konsultacji…
Pozostaje organizować się i próbować wymusić zapewnienie udziału społeczeństwa w procesie projektowania tejże uliczki.
Na drodze konsultacji może okazać się, że jest możliwość budowy np. drogi jednokierunkowej ze ścieżką rowerową.
Zapraszamy na spotkanie w kolejną niedzielę 30.05.2021 pod budynkiem Jana Buszka 27.
kontakt: ratujmy.buszka at gmail.com