Dobry wieczór,
Ja również zainteresowałem się sprawą opłat za garaż. Prosząc zarządcę o wyjaśnienia dostałem odpowiedź bardzo podobną do tej, którą dostał dwayne7. Ale wcześniej zapoznałem się z wszystkimi uchwałami na e-kartotece, także uchwałą nr 9/2018, na którą odnośnie opłat powołuje się zarządca. I z tej uchwały, moim zdaniem, wynika jedynie opłata 3,35 zł/,2, a opłata 1,1 zł /m2 już nie. W uchwale są tylko uchwalone zaliczki:
3,55 zł/m2 - za część mieszkaniową wspólną + wynagrodzenie zarządcy
3,35 zł/m2 - za część garażową wspólną
0,95 zł/m2 - za kontener na odpady budowlane.
A zaliczka 1.1 zł/m2 jest wskazana tylko w załączniku do tej uchwały! W samej uchwale są tylko trzy ww. zaliczki oraz stwierdzenie, że właściciele przyjmują i zatwierdzają plan finansowo-gospodarczy stanowiący właśnie załącznik. I w tym załączniku, w Tabeli B, jest opłata 1,1 zł/m2. Nie wiem czy w ogóle można załącznikiem do uchwały wprowadzać jakąś opłatę?! Powinien to zobaczyć ktoś znający się na prawie.
I w ogóle to jest dla mnie zupełnie niespotykane, (a już w trzecim miejscu zamieszkania korzystam z takiej samej formy własności miejsca postojowego), żeby opłata za garaż, który jest w ogóle wspólny, a tylko jego części są powydzielane do wyłącznego użytkowania przez tych, którzy takie prawo wykupili, rozbita była na dwie:
3,35 zł - wg zarządcy: za część użytkowaną wspólnie (podaję z grubsza wyjaśnienie z maila od zarządcy)
1,1 zł - wg zarządcy: za część użytkowaną indywidualnie
A w obu jest zawarte np. sprzątanie, energia elektryczna, bieżące naprawy i materiały eksploatacyjne itd. Nie kwestionuję w tym miejscu szacowanych kosztów utrzymania całości garaży, na dobrą sprawę nikt jeszcze nie wie jakie będą, ale dziwi mnie takie rozwiązanie z opłatami, bo wygląda jakby ktoś coś kombinował.
I teraz: to są zaliczki za garaż, a więc mają być rozliczone po jakimś czasie (pół roku, rok). I co wtedy? Jak zostanie stwierdzone ile z zaliczek poszło akurat na prąd nad moim miejscem? Jak zostanie rozliczone sprzątanie mojego miejsca? Jak zostaną rozliczone koszty materiałów eksploatacyjnych i bieżących napraw (?) w moim miejscu, a jak w części użytkowanej wspólnie? Dostaniemy za to indywidualne faktury, np. za sprzątanie, za wymieniane żarówki nad naszymi miejscami parkingowymi? A jak firma sprzątająca policzy za zamiatanie mojego miejsca więcej i wystawi fakturę, to będę dopłacał? (już to widzę jak zamiatają...; mycie garaży "po zimie" jest wskazane w załączniku obok sprzątania). Zupełnie tego nie ogarniam, ale oczywiście dopuszczam myśl, że to kwestia mojej niewiedzy. Nie jestem zawodowym zarządcą.
A swoją drogą jeszcze ten załącznik do uchwały 9/2018 jest tak napisany, że nawet nazwy obu ww. opłat za garaż, kiedy pojawiają się w dwóch miejscach to są nieco różne, więc idąc dalej można powiedzieć, że w załączniku jest mowa o czterech rodzajach opłat...
Sorry, że przydługi tekst, ale coraz więcej mnie denerwuje, a mieszkam tylko od miesiąca...
Pozdrawiam
[Bud. A] Promos - b. wysokie koszty utrzymania garażu - os. Dobrego Kraków
-
- Posty: 1
- Rejestracja: 05 paź 2018, 21:20
Re: [Bud. A] Promos - b. wysokie koszty utrzymania garażu - os. Dobrego Kraków
Masz racje że trzeba wyjaśnić kwestie opłat za sprzątanie i energię elektryczną, bo ewidentnie te koszty się dublują (bo są wyszczególnione w obu zaliczkach)
Dodatkowo nie rozumiem czemu w tej zaliczce 3.35 są zawarte następujące opłaty:
- konserwacja windy - ok rozumiem że winda zjeżdża na poziom -1, ale w takim razie ten koszt powinien wynosić co najwyżej 10% a nie 100%. generalnie w 90% zdublowana opłata.
- ochrona obiektu - mam rozumieć że mamy dedykowanego ochroniarza który pilnuje tylko hali garażowej?
- energia cieplna części wspólnej - jeśli dobrze pamiętam garaż nie jest ogrzewany, więc za co ta opłata?
- woda części wspólnej - ???
- abonament e-kartoreka - mamy osobne konto tylko dla hali garażowej? jeśli nie to kolejna opłata która się dubluje
- koszt utrzymania drogi dojazdowej - pytanie czy chodzi tylko o odcinek w garażu za szlabanem? jeśli tak to opłata powinna być duża niższa za m2. jeśli nie, to kolejna zdublowana opłata.
- "rezerwa - inne koszty, zabudowa wind" - nawet nie wiem co to jest
Gdyby odjąć powyższe koszty (bez ochrony) to ta zaliczka spadła by do 2.13zł. Gdyby dodatkowo odjąć ochronę to by spadła do 0.67zł.
Razem z zaliczką za sam garaż (1.1zł) płacilibyśmy około 40zł/msc i to jest rozsądna opłata.
Jeśli się pogoni Promosa (albo wynegocjuje z nimi nowe warunki na zasadach rynkowych) i zrezygnuje z ochrony, to koszty (zarówno czynsz za mieszkanie jak i garaż) spadną znacznie. Ale moim zdaniem to będzie możliwe dopiero za 2 lata. Przez ten czas trzeba mobilizować i uświadamiać ludzi.
Dodatkowo nie rozumiem czemu w tej zaliczce 3.35 są zawarte następujące opłaty:
- konserwacja windy - ok rozumiem że winda zjeżdża na poziom -1, ale w takim razie ten koszt powinien wynosić co najwyżej 10% a nie 100%. generalnie w 90% zdublowana opłata.
- ochrona obiektu - mam rozumieć że mamy dedykowanego ochroniarza który pilnuje tylko hali garażowej?
- energia cieplna części wspólnej - jeśli dobrze pamiętam garaż nie jest ogrzewany, więc za co ta opłata?
- woda części wspólnej - ???
- abonament e-kartoreka - mamy osobne konto tylko dla hali garażowej? jeśli nie to kolejna opłata która się dubluje
- koszt utrzymania drogi dojazdowej - pytanie czy chodzi tylko o odcinek w garażu za szlabanem? jeśli tak to opłata powinna być duża niższa za m2. jeśli nie, to kolejna zdublowana opłata.
- "rezerwa - inne koszty, zabudowa wind" - nawet nie wiem co to jest
Gdyby odjąć powyższe koszty (bez ochrony) to ta zaliczka spadła by do 2.13zł. Gdyby dodatkowo odjąć ochronę to by spadła do 0.67zł.
Razem z zaliczką za sam garaż (1.1zł) płacilibyśmy około 40zł/msc i to jest rozsądna opłata.
Jeśli się pogoni Promosa (albo wynegocjuje z nimi nowe warunki na zasadach rynkowych) i zrezygnuje z ochrony, to koszty (zarówno czynsz za mieszkanie jak i garaż) spadną znacznie. Ale moim zdaniem to będzie możliwe dopiero za 2 lata. Przez ten czas trzeba mobilizować i uświadamiać ludzi.
Re: [Bud. A] Promos - b. wysokie koszty utrzymania garażu - os. Dobrego Kraków
bardzo trafna analiza. Nie znam się kompletnie na tych rzeczach ale to co piszecie wydaje się mieć sens. Przy podpisywaniu aktu notarialnego zapytałem się dlaczego Promos jest wpisany w akt z 2 letnim nie wiem jak to nazwać, gwarancją na zarządzanie?. Pełnomocniczka z budimexu powiedziała że jest ich to zarządca z którym ma umowe na wstępne zarządzanie ale cytuje "oczywiście będziecie mogli zmienić zarządce jak się zawiąże wspólnota". Ja to zrozumiałem że nawet w tym 2 letnim okresie możemy to zrobić.
-
- Posty: 25
- Rejestracja: 24 sty 2018, 12:15
Re: [Bud. A] Promos - b. wysokie koszty utrzymania garażu - os. Dobrego Kraków
Ja co prawda czekam na mieszkanie w budynku D, ale czytając Wasze wywody jestem zmartwiony, bo w końcu stanowić będziemy jedną wspólnotę i wszyscy zmierzymy się z tym zarządcą. Koszta są bulwersujące, ale jeszcze bardziej zadziwia mnie to, że według Was w akcie notarialnym wpisany jest konkretny operator na konkretny czas. Przyznam się, że ja w swojej umowie takich zapisów nie znalazłem. Czy to pojawia się dopiero w akcie własnościowym? Jeżeli tak, to czy taki zapis jest w ogóle zgodny z prawem? Może warto zgłosić to do UOKiK? Oni chętnie zajmują się takimi sprawami. Kilka lat temu opublikowali nawet ogromny raport dotyczący umów deweloperskich, w którym punktowali konkretne firmy za zapisy niekorzystne dla klientów. Część spraw była nawet zgłaszana do sądów. Myślę, że jeżeli deweloper w akcie notarialnym wpisał sobie zaprzyjaźnionego zarządcę na niekrótki okres czasu, który w dodatku mocno podbija stawki rynkowe - to jest to sprawa dla UOKiK.
Re: [Bud. A] Promos - b. wysokie koszty utrzymania garażu - os. Dobrego Kraków
Przeanalizowałem jeszcze raz tabelę z opłatami i teraz przynajmniej wiem skąd się biorą te kwoty.
Powierzchnia całkowita budynku to 11468m2, z czego hala garażowa ze schowkami to 2258m2. Czyli hala garażowa stanowi niecałe 20% powierzchni budynku.
Opłaty są liczone od m2 powierzchni mieszkania/udziału w garażu. Tak więc wszyscy mieszkańcy pokrywają 80% kosztów, natomiast właściciele miejsc postojowych dodatkowo opłacają pozostałe 20%. Ponieważ miejsc jest trochę ponad połowę tego co mieszkań, więc właściciele miejsc opłacają w sumie 60% wszystkich kosztów.
Moim zdaniem problemem jest sposób liczenia kosztów od m2, gdzie w większości przypadków o wiele bardziej sprawiedliwa by była taka sama kwota dla wszystkich mieszkań niezależnie od powierzchni. Obecny system jest niesprawiedliwy z dwóch powodów:
1. Właściciele większych mieszkań płacą więcej za utrzymanie części wspólnych z których nie korzystają więcej niż właściciele mniejszych mieszkań.
2. Właściciele miejsc postojowych z uwagi na duży udział hali w powierzchni budynku pokrywają 60% wszystkich kosztów, w tym kosztów które dla hali nie mają sensu.
Opłaty za takie pozycje jak:
- Konserwacje instalacji i zaczadzeń w budynku (wyjątkiem instalacji oddymiania)
- Media dla części wspólnych
- Utrzymanie czystości
- Pozostałe koszty (np e-kartoteka, materiały biurowe, koszt utrzymania drogi dojazdowej)
nie powinny być liczone od m2, tylko powinny być takie same dla wszystkich mieszkań, ponieważ powierzchnia mieszkania (lub miejsca postojowego) w żaden sposób nie wpływa na te koszty
Opłaty które mają sens żeby były liczone od m2 to w zasadzie tylko:
- Zarządzanie
- i może ochrona
Opłaty które mają sens za hale:
- Opłaty wyszczególnione w zaliczce (gdzie między innymi jest czyszczenie i opłaty za elektryczność): 1.1zł
- Ochrona: 1.46
- Zarządzanie: 0.20
- Przegląd techniczny urządzeń: 0.15
- Konserwacja instalacji oddymiania: 0,02
- Ubezpieczenie: 0,05
Czyli razem 2,98 * 24m = 71zł
Oczywiście połowa kosztów to ochrona. Niestety jej się nie pozbędziemy dopóki zarządzać będzie Promos. Po prostu Budimex przerzucił sobie na nas koszty ochrony całej budowy
Powierzchnia całkowita budynku to 11468m2, z czego hala garażowa ze schowkami to 2258m2. Czyli hala garażowa stanowi niecałe 20% powierzchni budynku.
Opłaty są liczone od m2 powierzchni mieszkania/udziału w garażu. Tak więc wszyscy mieszkańcy pokrywają 80% kosztów, natomiast właściciele miejsc postojowych dodatkowo opłacają pozostałe 20%. Ponieważ miejsc jest trochę ponad połowę tego co mieszkań, więc właściciele miejsc opłacają w sumie 60% wszystkich kosztów.
Moim zdaniem problemem jest sposób liczenia kosztów od m2, gdzie w większości przypadków o wiele bardziej sprawiedliwa by była taka sama kwota dla wszystkich mieszkań niezależnie od powierzchni. Obecny system jest niesprawiedliwy z dwóch powodów:
1. Właściciele większych mieszkań płacą więcej za utrzymanie części wspólnych z których nie korzystają więcej niż właściciele mniejszych mieszkań.
2. Właściciele miejsc postojowych z uwagi na duży udział hali w powierzchni budynku pokrywają 60% wszystkich kosztów, w tym kosztów które dla hali nie mają sensu.
Opłaty za takie pozycje jak:
- Konserwacje instalacji i zaczadzeń w budynku (wyjątkiem instalacji oddymiania)
- Media dla części wspólnych
- Utrzymanie czystości
- Pozostałe koszty (np e-kartoteka, materiały biurowe, koszt utrzymania drogi dojazdowej)
nie powinny być liczone od m2, tylko powinny być takie same dla wszystkich mieszkań, ponieważ powierzchnia mieszkania (lub miejsca postojowego) w żaden sposób nie wpływa na te koszty
Opłaty które mają sens żeby były liczone od m2 to w zasadzie tylko:
- Zarządzanie
- i może ochrona
Opłaty które mają sens za hale:
- Opłaty wyszczególnione w zaliczce (gdzie między innymi jest czyszczenie i opłaty za elektryczność): 1.1zł
- Ochrona: 1.46
- Zarządzanie: 0.20
- Przegląd techniczny urządzeń: 0.15
- Konserwacja instalacji oddymiania: 0,02
- Ubezpieczenie: 0,05
Czyli razem 2,98 * 24m = 71zł
Oczywiście połowa kosztów to ochrona. Niestety jej się nie pozbędziemy dopóki zarządzać będzie Promos. Po prostu Budimex przerzucił sobie na nas koszty ochrony całej budowy
Re: [Bud. A] Promos - b. wysokie koszty utrzymania garażu - os. Dobrego Kraków
Czekam na mieszkanie w etapie 2.
Patrząc na opłaty które dyktuje PROMOS sugeruję po oddaniu etapu 2 zorganizowanie zebrania walnego wszystkich członków wspólnoty i zmianę zarządcy na dowolną firmę na rynku.
Po oddaniu 2 etapu będzie już ponad 50% członków wspólnoty stąd możliwa decyzyjność w tej kwestii.
Będzie to bezwzględnie z korzyścią dla wszystkich.
Docelowo rozważyć także można wydzielenie mniejszych wspólnot dla poszczególnych etapów budowy.
Patrząc na opłaty które dyktuje PROMOS sugeruję po oddaniu etapu 2 zorganizowanie zebrania walnego wszystkich członków wspólnoty i zmianę zarządcy na dowolną firmę na rynku.
Po oddaniu 2 etapu będzie już ponad 50% członków wspólnoty stąd możliwa decyzyjność w tej kwestii.
Będzie to bezwzględnie z korzyścią dla wszystkich.
Docelowo rozważyć także można wydzielenie mniejszych wspólnot dla poszczególnych etapów budowy.
Re: [Bud. A] Promos - b. wysokie koszty utrzymania garażu - os. Dobrego Kraków
Przeglądałam akt notarialny, jest zmianka jedynie iż koszty zarządcy jako jego wynagrodzenia nie ulegną zmienie do 2lat od powstania wspólnoty. To taka zachęta żeby nie zmieniać zarządcy
, cóż z tego jak goli nas krótko z innymi opłatami
...zaliczki, opłaty stałe, inne koszty bliżej niewyjaśnione (150 zł comiesięczne na "niewiadomoco"). Dobrze byłoby 1.zasięgnąć opinie prawnej na ile mogą brednie w fa wypisywać i co jeśli rażąco odbiegają od cen rynkowych
2.poprosic o faktury od podwykonawców (przegląd odżywiania, koszt sprzątania części wspólnej itd..)
Ktoś już doszedł do tego etapu inwigilacji naszego zarządcy?
PS. A tak z ciekawości - jest sublicznik na roboty parkingu podziemnego pod budynkiem B, czy będziemy się zrzucić na prąd żeby odciążyć deweloper-a z kosztami????
Exi11


2.poprosic o faktury od podwykonawców (przegląd odżywiania, koszt sprzątania części wspólnej itd..)
Ktoś już doszedł do tego etapu inwigilacji naszego zarządcy?
PS. A tak z ciekawości - jest sublicznik na roboty parkingu podziemnego pod budynkiem B, czy będziemy się zrzucić na prąd żeby odciążyć deweloper-a z kosztami????
Exi11
Re: [Bud. A] Promos - b. wysokie koszty utrzymania garażu - os. Dobrego Kraków
Może ktoś wrzucić kopie wpisu o ustanowieniu zarządcy w etapie 1?
Prawdopodobnie są tam klauzule niedozwolone.
To będzie przydatne dla mieszkańców etapu 2 którzy mogą zarządać ich wykreślenia przez co łatwiej będzie o zmianę zarządcy.
Prawdopodobnie są tam klauzule niedozwolone.
To będzie przydatne dla mieszkańców etapu 2 którzy mogą zarządać ich wykreślenia przez co łatwiej będzie o zmianę zarządcy.
Re: [Bud. A] Promos - b. wysokie koszty utrzymania garażu - os. Dobrego Kraków
shuger pisze:Czekam na mieszkanie w etapie 2.
Patrząc na opłaty które dyktuje PROMOS sugeruję po oddaniu etapu 2 zorganizowanie zebrania walnego wszystkich członków wspólnoty i zmianę zarządcy na dowolną firmę na rynku.
Po oddaniu 2 etapu będzie już ponad 50% członków wspólnoty stąd możliwa decyzyjność w tej kwestii.
Będzie to bezwzględnie z korzyścią dla wszystkich.
Docelowo rozważyć także można wydzielenie mniejszych wspólnot dla poszczególnych etapów budowy.
Jestem jak najbardziej za zamianą zarządcy. To absurd w jakim stanie jest blok i jakie koszty ponosimy.
Re: [Bud. A] Promos - b. wysokie koszty utrzymania garażu - os. Dobrego Kraków
Cieszę się, że temat spotkał się z takim zainteresowaniem. I, że nie tylko mnie oburzają te absurdalne koszty utrzymania garażu i całej nieruchomości wspólnej. Już mam dość np. ochrony, która właściwie NIC nie robi tylko jest i siedzi sobie na ławce podziwiając krajobraz (co prawda, niezbyt ładny).

shuger pisze:Może ktoś wrzucić kopie wpisu o ustanowieniu zarządcy w etapie 1?
Prawdopodobnie są tam klauzule niedozwolone.
To będzie przydatne dla mieszkańców etapu 2 którzy mogą zarządać ich wykreślenia przez co łatwiej będzie o zmianę zarządcy.

Wróć do „[Bud. A] (etap I) Osiedle Dobrego Kraków – forum mieszkańców budynku”
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 0 gości