Przebudowa wiaduktu i linii kolejowej Grzegórzki - Dworzec Główny w Krakowie forum
: 26 lis 2015, 23:00
Niedługo ruszy w Krakowie kolejna wielka i ważna inwestycja kolejowa, która przeobrazi w znacznym stopniu okolice centrum Krakowa, a dokładniej tereny leżące obok Hali Targowej, ulicy Kopernika, ulicy Blich. Spółka PKP PLK wyszła tu z założenia, że biegnące od Płaszowa do Dworca Głównego dwa tory kolejowe to zdecydowanie zbyt mało dla obsługi ruchu aglomeracyjnego, dalekobieżnego oraz technicznego. Zwłaszcza, że z coraz większym rozmachem tworzona jest krakowska Szybka Kolej Aglomeracyjna i w przyszłości ma się ona stać istotnym elementem polityki transportowej w mieście oraz w strefie jego oddziaływania. W ramach tego projektu, dodatkowy tor ma zostać także poprowadzony do Bieżanowa.

Prace będą miały duży rozmach, w ich ramach ma zostać także zrealizowana przebudowa wiaduktu kolejowego przebiegającego obok Hali Targowej na Grzegórzkach, zostaną po nim poprowadzone dodatkowe dwa tory. Zmiany mają zostać zrobione w taki sposób, że najpierw jeden z frontów mostu zostanie rozebrany, dobudowane zostaną dwa dodatkowe tory, a następnie zabytkowy front zostanie założony na powrót i cała ta piękna konstrukcja, na szczęście nie ulegnie zniszczeniu, ale zachowana zostanie jej bryła i charakter.
Ale chyba nie to będzie największą zmianą, która ma powstać w wyniku tego projektu przebudowy linii kolejowej z Grzegórzek do Dworca Głównego w Krakowie. Jeszcze większym wyzwaniem będzie tu usunięcie nasypu, po którym aktualnie biegną tory i zastąpienie go szerszą estakadą biegnącą np. wzdłuż ulicy Blich. Dzięki temu w tej okolicy tory przestaną dzielić miasto na dwie części, a pod nimi powstaną przejścia, miejsca parkingowe, może punkty usługowe oraz przestrzeń przeznaczona dla mieszkańców. Z pewnością znacząco zmieni to tą okolicę : ) Macie może jakieś informacje o tych planowanych pracach? Bo to będzie z pewnością jedna z ważniejszych inwestycji w okolicach centrum Krakowa w ostatnich latach, i do tego będzie chyba dosyć trafna. Zwłaszcza, że ma służyć rozwojowi kolei aglomeracyjnej w Krakowie i jego okolicach.
No i jeszcze warto tu dodać, że plany są takie, żeby inwestycja została zakończona do roku 2020, ale wiadomo, jak to jest w Krakowie ; ) Ile kojarzycie inwestycji zakończonych w terminie w naszym mieście? W każdym razie taka perspektywa czasowa i tak jest całkiem niezła. Zwłaszcza, że to coś, co miałoby służyć Krakowowi przez kilkadziesiąt, a może kilkaset lat, w końcu stary wiadukt obok Hali Targowej chyba setkę już ma. Choć oczywiście to oznacza, że w najbliższych latach czekają nas utrudnienia w ruchu kolejowym, przydałaby się jeszcze linka kolejowa Kraków - Nowy Sącz - Zakopane, to dopiero byłby ambitny projekt.

Prace będą miały duży rozmach, w ich ramach ma zostać także zrealizowana przebudowa wiaduktu kolejowego przebiegającego obok Hali Targowej na Grzegórzkach, zostaną po nim poprowadzone dodatkowe dwa tory. Zmiany mają zostać zrobione w taki sposób, że najpierw jeden z frontów mostu zostanie rozebrany, dobudowane zostaną dwa dodatkowe tory, a następnie zabytkowy front zostanie założony na powrót i cała ta piękna konstrukcja, na szczęście nie ulegnie zniszczeniu, ale zachowana zostanie jej bryła i charakter.
Ale chyba nie to będzie największą zmianą, która ma powstać w wyniku tego projektu przebudowy linii kolejowej z Grzegórzek do Dworca Głównego w Krakowie. Jeszcze większym wyzwaniem będzie tu usunięcie nasypu, po którym aktualnie biegną tory i zastąpienie go szerszą estakadą biegnącą np. wzdłuż ulicy Blich. Dzięki temu w tej okolicy tory przestaną dzielić miasto na dwie części, a pod nimi powstaną przejścia, miejsca parkingowe, może punkty usługowe oraz przestrzeń przeznaczona dla mieszkańców. Z pewnością znacząco zmieni to tą okolicę : ) Macie może jakieś informacje o tych planowanych pracach? Bo to będzie z pewnością jedna z ważniejszych inwestycji w okolicach centrum Krakowa w ostatnich latach, i do tego będzie chyba dosyć trafna. Zwłaszcza, że ma służyć rozwojowi kolei aglomeracyjnej w Krakowie i jego okolicach.
No i jeszcze warto tu dodać, że plany są takie, żeby inwestycja została zakończona do roku 2020, ale wiadomo, jak to jest w Krakowie ; ) Ile kojarzycie inwestycji zakończonych w terminie w naszym mieście? W każdym razie taka perspektywa czasowa i tak jest całkiem niezła. Zwłaszcza, że to coś, co miałoby służyć Krakowowi przez kilkadziesiąt, a może kilkaset lat, w końcu stary wiadukt obok Hali Targowej chyba setkę już ma. Choć oczywiście to oznacza, że w najbliższych latach czekają nas utrudnienia w ruchu kolejowym, przydałaby się jeszcze linka kolejowa Kraków - Nowy Sącz - Zakopane, to dopiero byłby ambitny projekt.